Włosy

Co jeść, aby mieć zdrowe włosy?

Dieta na piękne włosy

Zdrowe włosy to marzenie każdej z nas, dlatego coraz większą uwagę przykładamy do ich pielęgnacji. Mimo to, odpowiednie kosmetyki nie zawsze zapewniają długotrwałe efekty i rozwiązania problemu należy szukać od środka. Być może wystarczy odrobinę zmienić swoją dietę, aby zobaczyć poprawę kondycji włosów? Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek, czego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie, jeśli zależy Ci na pięknych włosach.

Wypadające włosy – jakie składniki uwzględnić w diecie?

Produkty, jakie spożywamy, nie tylko wpływają na nasze zdrowie i poprawne wyniki badań. Często odpowiednia dieta także potrafi polepszyć kondycję skóry i włosów. Problem z nadmiernym wypadaniem włosów warto rozpocząć od poszukania przyczyny problemu, a może być ich kilka:

  • niedobór witamin i mikroelementów,
  • długotrwałe działanie stresu,
  • palenie papierosów,
  • nieodpowiednia pielęgnacja skóry głowy,
  • zaburzenia hormonalne, które należy skonsultować z lekarzem (często mogą być to problemy z tarczycą),
  • przyjmowane leki,
  • czynniki zewnętrzne, mogące osłabiać włosy, jak promieniowanie UV, słona woda czy niska temperatura.

Jaka jest odpowiednia dieta na włosy?

Poniżej znajdziesz listę składników, jakie mają wpływ na kondycję włosów.

Białko

Aminokwasy, tworzące białko, wpływają na budowę skóry głowy, dlatego ich niedobór może powodować wypadanie włosów. Aby temu zapobiec, warto w diecie uwzględnić produkty bogate w białka, jak mięso (także dobrej jakości wędliny), ryby, nabiał (sery, jogurty, kefir), a dla wegan – komosę ryżową, amarantus i rośliny strączkowe.

Antyoksydanty

Wiele mówi się o ich działaniu przeciwstarzeniowym na cerę, ale pomagają one także w utrzymaniu dobrej kondycji włosów. Warto dietę wzbogacić o bogate w antyoksydanty warzywa i owoce, czyli pomidory, paprykę, bób, szpinak, wiśnie, jagody, morele i śliwki.

Witaminy

Warto szczególnie zwrócić uwagę na:

Witaminę A – która stymuluje wzrost mieszków włosowych, a jej niedobór skutkuje suchością i łamliwością włosów. Występuje w brokułach, dyni, owocach dzikiej róży, marchewce, morelach, pomarańczach, pomidorach czy wątróbce. Znajdziesz ją także w ziarnach oleistych, jak słonecznik, len, sezam, olejach, oliwie z oliwek i orzechach, czyli dodatkach idealnych do sałatek!

Witaminę C – jej brak powoduje rozdwojone końcówki i bardziej łamliwe włosy. Aby uzupełnić niedobór witaminy C warto sięgnąć po jagody, czarne porzeczki, maliny, owoce cytrusowe, paprykę, jarmuż, szpinak i natkę pietruszki.

Witaminę E – kluczowa w przyspieszania wzrostu włosów i poprawy poziomu ich nawilżenia. Obecna w jajkach, nasionach roślin oleistych, orzechach, zielonych warzywach i pełnoziarnistym pieczywie, wpłynie pozytywnie na kondycję włosów.

Mikroelementy

Szczególnie warto zainteresować się cynkiem, którego niedobór prowadzi do nadmiernego wypadania włosów. Znajdziesz go w sezamie, orzeszkach ziemnych, orzechach brazylijskich, pestkach dyni, żółtym serze, wołowinie i gorzkiej czekoladzie. Należy pamiętać, że białko zwiększa wchłanialność cynku. Słabsze i bardziej wypadające włosy może być oznaką także braku żelaza. Wtedy do diety należy wprowadzić podroby i produkty zbożowe. Miedź, równie odpowiedzialna za nadmierne wypadanie włosów, znajdziesz w orzechach laskowych, wątróbce, kaszy gryczanej, żytnim pieczywie oraz płatkach owsianych.

Jakie nawyki należy wyeliminować, aby poprawić kondycję włosów?

Odpowiednia i zbilansowana dieta to nie wszystko, warto przyjrzeć się również nawykom. Te szkodliwie wpływające na włosy to:

  • zbyt duże ilości wypijanej kawy – mimo że, wydaje się to niemal nie do przeskoczenia😉, to warto przyjrzeć się, czy aby na pewno aż taka ilość jest nam potrzebna. Jeśli nadal nie chcesz rezygnować z tego (jakże przyjemnego) nawyku, to zadbaj o odpowiednią ilość wody.
  • zbyt duża ilość cukrów – szczególnie obecnych w fast foodach, słodyczach i napojach słodkich. Zamiast tego sięgnij po przekąski w formie orzechów, nasion lub świeżo wyciskanych soków (a nic tak dobrze nie działa na porost włosów, jak sok z selera naciowego i pietruszki!).
  • metale ciężkie, występujące np. w drobiu, któremu podawane są antybiotyki. Zamiast kurczaka sięgnij po indyka, który ma delikatniejszy i mniej odporny na antybiotyki organizm, dlatego nie można mu ich zbyt wiele podawać.

Dieta na piękne włosy

Wypadanie włosów to naturalny i normalny proces, jedna ich zwiększona ilość na szczotce może niepokoić. Nie zawsze łatwo jest określić przyczynę, ale warto zwrócić uwagę na to co zjadamy i bardziej zróżnicować dietę. Nie trzeba od razu zmieniać wszystkiego, bo może być to demotywujące, ale małymi kroczkami np. dodanie orzechów do sałatki albo selera naciowego do koktajlu już może zrobić różnicę!

Jakie produkty albo suplementy wprowadziłyście do swojej diety, aby włosy były w lepszej kondycji? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Subiektywne Piękno
2 miesięcy temu

Z witamin na pewno biotyna jest ważna 🙂